Preskription fordring

Hej Vi har fått en faktura på saker som är gjorda för 4 år sen. Behöver vi betala den när det har gått så lång tid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Preskriptionslagen 2§ så preskriberas en fordran normalt tio år efter dess tillkomst. I förhållanden mellan konsumenter och näringsidkare så preskriberas en fordran dock redan efter tre år om fordringen gäller en vara, tjänst eller annan nyttighet som näringsidkaren i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

Om ni är konsumenter och den ni anlitade för fyra år sedan var en näringsidkare så behöver ni alltså förmodligen inte betala.

Preskriptionslagen hittar du https://lagen.nu/1981:130

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare