Preskription av skadeståndsanspråk och krav på ogiltigförklaring av en uppsägning

Hej

Jag har sagt upp en anställd pga arbetsbrist med 1 månads uppsägning. Nu har Handels kontaktat mig och säger att det skulle ha skett en förhandling och min anställda hade rätt till 2 mån. Jag har inget kollektivavtal och min anställda skrev under uppsägningen med 1 månad uppsägningstid. Kan de ställa krav i efterhand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen regel som generellt hindrar en person från att väcka talan om ogiltigförklaring av en uppsägning eller yrka på skadestånd efter att ett anställningsförhållande har upphört. Dock finns vissa preskriptionsregel som måste iakttas.

Det är inte möjligt att utifrån de omständighet som du har uppgett avgöra om den anställdes anspråk har preskriberats. I vart fall framgår av 40 § lagen om anställningsskydd (LAS) att en arbetstagare som vill att en uppsägning ska ogiltigförklaras måste underrätta arbetstagaren om det senast två veckor efter uppsägningen, eller se till att ett fackförbund påkallar tvisteförhandling inom denna tidsperiod. Om förhandling har påkallats (vilket synes ha skett i ditt fall) måste talan om ogiltigförklaring väckas vid domstol senast två veckor efter att förhandlingen har avslutats.

Beträffade krav på skadestånd förlorar arbetstagaren rätten att kräva sådana om inte talan väcks vid domstol senast fyra månader efter uppsägningen eller, om förhandling har inletts, senast fyra månader efter att förhandlingen har avslutats (41 § LAS).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare