Skadestånd efter 13 år?

Hej

Jag var med i en olycka för 13 år sen under skoltid och förlorade synen på den högra ögat. Fick aldrig någon skadestånd och undra hur jag ska gå tillväga? Jag undra även om det går och stämma skolan för att jag inte fick någon skadestånd och att det har gått 13 år?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det kan vara så att du tidigare har haft rätt till skadestånd beroende på omständigheterna. Anspråket uppkommer i samma stund som skadan uppstår. Dock preskriberas anspråket efter tio år ( 2 § preskriptionslagen (1981:130)) om man inte innan dess har inlett talan eller skriftligen krävt pengarna. Därför tror jag tyvärr inte att du efter 13 år kan få ut skadeståndet!

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare