Preskription av penningfordran

En person är skyldig mig pengar för hyra jag lagt ut för honom i 2 månader. Detta hände 2012. Personen betalade aldrig skulden till mig. Kan jag skicka räkning/faktura till honom nu efter 4 år?

Eller har skulden preskribierats?

Jag blev i rättegång skyldig honom skadestånd som jag redan trodde var betalt. (Delat upp kostn. på 12 månader tills 5.000 var betalt Det har NU visat sig att det var inte skadestånd jag betalt utan rättegångskostn. Mycket snopet!) Jag hade ingen aning om att jag skulle ha gjort något slags motkrav!?

Har dock sagt till honom personligen ett antal gånger att han ska betala skulden till mig!

1. Kan jag kräva honom på de utlånade pengarna NU eller är det preskribierat trots att jag inte gjorde motkrav redan då?

2. Hur lång är preskribitionstiden för skulder mellan privatpersoner?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din första fråga besvaras enklast genom ett svar på din andra fråga.

Preskriptionstiden för skulder mellan privatpersoner är som huvudregel 10 år, enligt 2§ Preskriptionslagen (1981:130).

För att fordran inte ska preskriberas krävs att du på något sätt påminner honom om hans skuld inom dessa 10 åren. I och med att endast fyra år har gått kan du alltså redan idag kräva de utlånade pengarna av honom, då hans skuld till dig ännu inte har preskriberats.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor.

Behöver du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning vidare till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Vill du ha ytterligare rådgivning för att få hjälp med att kräva in er skuld rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare