Preskription av kränkningsersättning med anledning av brott

Jag blev dömd att betala ett kränkningsskadestånd för ett våldsbrott i tingsrätten. Jag var 18 när jag dömdes men under 18 när brottet begicks. Gallras domen ut från tingsrätten eller kommer den finnas där för evigt? kan jag begära att domen blir spärrad och hur går jag tillväga då?

Lawline svarar

Hej,

Att du begick ett våldsbrott och blev dömd till att betala kränkningsersättning innebär att målsägande (brottsoffret) har en fordran (ett anspråk) på dig.

En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten (se 2§ preskriptionslagen). Preskriptionstiden för skadeståndsfordringar med anledning av brott börjar normalt löpa från den dag då våldsbrottet begicks (NJA II 1981 s. 25). Detta innebär att kränkningsersättningen du är ålagd att betala, preskriberas tio år efter att du begick våldsbrottet, förutsatt att inget preskriptionsavbrott sker dessförinnan.

Ett preskriptionsavbrott innebär t.ex. att målsägande begär att få betalt av dig (se 5§ preskriptionslagen). Om ett sådant preskriptionsavbrott sker börjar preskriptionstiden på tio år på nytt att löpa från dagen för avbrottet (se 6§ preskriptionslagen).

En dom blir aldrig utgallrad och det finns ingen möjlighet att få en dom spärrad.

Preskriptionslagen hittar du https://lagen.nu/1981:130.

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare