Preskription av gammal skuld

Hej! Har just fått ett krav från Sergel inkasso på en skuld jag inte känner till! Datumet då skulden skulle uppstå är 1993-09-17!!!

Hur skall jag göra??

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen yttre gräns för hur gamla skulder som kan kräva in, men då krävs det att man kontinuerligt påminner (skriftligen) om skulden. Om skuldtagaren inte på något sett påminns om eller erkänner en skuld preskriberas den nämligen inom 3 eller 10 år, beroende på om ni är konsumenter eller näringsidkare och huruvida det rör sig om ett sk. enkelt eller löpande skuldebrev.

Om skulden ursprungligen skulle betalas till enbart den som skulden härrör från, och inte till t.ex. innehavaren av skuldebrevet, rör det sig sannolikt om ett sk. enkelt skuldebrev. Nu för tiden får en näringsidkare inte utfärda sk. löpande skuldebrev till konsumenter, men så var inte fallet 1993.

Är det ett enkelt skuldebrev och den aktuella skulden är ställd till dig som privatperson, och inte näringsidkare, är preskriptionstiden 3 år. I annat fall är preskriptionstiden 10 år.

Utifrån informationen går det inte att svara på huruvida skulden fortfarande kan göras gällande mot dig eller ej. Har du inte på något sett erkänt eller påmints om skulden de senaste 10 åren är den åtminstone preskriberad och kan då inte göras gällande. Oavsett rekommenderar jag dig att ringa upp företaget och få klarhet i varifrån skulden kommer och om du fortfarande har något betalningsansvar.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare