Preskription av fordran

Hej. Jag ägde ett bolag som gick dåligt som jag till slut skrev över på en annan ägare. Ett par månader senare sattes bolaget i konkurs. Jag fick givetvis ta skulderna i bolaget med betalningsanmärkningar mm. Allt är löst och en vecka efter att betalningsanmärkningarna är borta kommer det ett krav från ett leasingbolag via kronofogden alltså 7 år senare. Total skuld är 28 000 kr med räntor på 7 år. Totalt ca 80 000 kr. Kan dem komma så lång tid efter ?

Lawline svarar

Hej,

Förutsatt att den fordran som leasingbolaget gör gällande är riktig i sig finns det inget hinder för dem att kräva dig på pengarna efter 7 år. Faktum är att sådana skulder som huvudregel preskriberas först efter 10 år (2§ 1 stycket preskriptionslagen).

Preskriptionslagen hittar du https://lagen.nu/1981:130.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare