Preskription av fordran

Hej! Jag undrar lite över hur preskriptions lagen egentligen fungerar. Fick nyligen krav på närmre 100000 som jag inte vet vad det är. Jag har varit bosatt utomlands i 8år, inte inom EU och undrar hur jag kan ha en skuld i Sverige som fortfarande kan vara aktuell,det gäller definitivt inte ett löpande skuldebrev.

Lawline svarar

Hej,

Jag tolkar det som att det är en fordran du har fått. Beroende på om du anses som konsument eller inte gäller olika preskriptionstider, vilket inte jag kan avgöra utifrån din frågeställning. Det finns en allmän preskriptionstid på tio år enligt 2 § Preskriptionslagen, https://lagen.nu/1981:130#P2 . Gäller det en konsumentfordran är det tre års preskriptionstid som gäller enligt andra stycket samma paragraf.

Om däremot något av följande enligt 5 § preskriptionslagen har skett, anses preskriptionstiden avbruten och en ny preskriptionstid börjar:

"Preskription avbryts genom att

1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären,

2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller

3. borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord"

Om fordran skulle anses preskriberad i ditt fall innebär det att borgenären förlorar rätten att kräva ut sin fordran enligt 8 § Preskriptionslagen.

Preskription av en huvudfordran omfattar även fordran på ränta och annan tilläggsförpliktelse samt fordran på grund av borgen.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare