FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/09/2013

Preskription för orsakad skada

Hej ! Jag bor i en hyresfastighet i Stockholm som fick erbjudande om att ombilda 2010 där vi alla i föreningen tackadae ja men vi fick avslag pga att fastigheten skulle vara oäkta samt en hyresgäst hadde fler än ett hyresavtal. Nu har det framkommit i efterhand att fastigheten ej var oäkta ej heller någon som hadde dubbelkontrakt utan dokumenten var förfalskade från hyresvärden. Min fråga är det för sent att stämma fastighetsägaren ? Mvh Joakim

Lawline svarar

Hej,

Nej, det är inte för sent att stämma fastighetsägaren. Det kan dock också vara en god idé att i första hand försöka polisanmäla hyresvärden, eftersom det kan vara bedrägeri. I sådant fall driver åklagaren den skadeståndsrättsliga processen åt er och ni slipper ta på er de ekonomiska rättegångsriskerna, dvs ni behöver inte anlita någon egen advokat och lyckas inte processen behöver ni inte stå för rättegångskostnader. Notera att för bedrägeri är preskriptionstiden fem år men för den lättare formen, bedrägligt beteende, är preskriptionstiden bara två år.

Vad gäller civilrätten, juridiken som styr ekonomiska förehavanden, finns det knappast några preskriptioner, som det gör inom straffrätten. Om någon har orsakat en skada så är det aldrig för sent att stämma, även om det rent praktiskt blir allt svårare längre fram i tiden på grund av att det blir allt svårare att bevisa vad som hänt allt längre bak i tiden. Det finns dock en 10-årig preskriptionstid för skulder men i det här fallet finns ingen ursprungsskuld. En skuld uppkommer eventuellt först när/om ett skadestånd döms ut.

Thomas HefnerRådgivare