Preskription av en skadeståndsfordran pga. brott

Hej

Om jag blev misshandlad och gärningsmannen greps på plats och dömdes till skadestånd till mig 1vecka efter brott, hur många år ha jag rätt att kräva ersättning? 1år eller 10år efter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som utgångspunkt så gäller att en skadeståndfordran pga. ett brott, liksom en civilrättslig fordran, preskriberas efter tio år, se 2 § preskriptionslagen. Preskriptionstiden börjar normalt räknas från den dag då brottet begicks.

Det är möjligt att en fordran pga. brott preskriberas senare en tio år, vilket följer av 3 § preskriptionslagen. En fordran kan nämligen inte preskriberas innan åtalspreskriptionen har löpt ut om inte ansvarsfrågan har avgjorts dessförinnan. Om ansvarsfrågan har avgjorts, t.ex. genom dom, så preskriberas fordran ett år efter det att ansvarsfrågan blev avgjord, såvida inte preskriptionstiden är längre enligt 2 § preskriptionslagen, dvs. tio år från det att brottet begicks. Detta kommer inte att bli aktuellt i ditt fall eftersom ansvarsfrågan har avgjorts, och preskriptionstiden om tio år fortfarande är längre.

För din skadeståndsfordran gäller alltså en preskriptionstid om tio år från den dag då brottet begicks.

Det är möjligt med ett preskriptionsavbrott t.ex. om du, enligt 5 § preskriptionslagen, skickar ett skriftligt krav till den som är betalningsskyldig eller om du åberopar fordringen vid Kronofogdemyndigheten. Ett preskriptionsavbrott innebär att preskriptionstiden börjar om enligt vad som följer av 6-7 §§ preskriptionslagen.

Med vänliga hälsningar
Anna BerglundRådgivare