Preskription av condictio indebiti

Hej! Min kompis har har fått 10000 kr för mycket betalt av sin arbetsgivare. Hans jobb brukar dra in ca 3000 kr per månad.

Han sa till sin arbetsgivare direkt men har slussats runt från lönekontoret till chefen och tillbaka igen och det verkar som om ingen vill ha pengarna. När blir pengarna hans? Kan arbetsgivaren komma om två år och kräva tillbaka pengarna? Kommer pengarna bli hans om arbetsgivaren inte ber henne ge tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Fråga om misstagsutbetalningar, så kallade condictio indebiti, har behandlats i praxis. Huvudregel är att pengarna skall återlämnas. Undantaget är främst om mottagaren i god tro förbrukat pengarna. Din kompis känner ju uppenbarligen till att pengarna är felaktigt utbetalade och kan därför inte anses vara i god tro, och skall därför återlämna pengarna.

Fråga om preskription, alltså när arbetsgivaren inte längre kan kräva pengarna, har även den diskuterats i praxis. I ett fall från Allmänna reklamationsnämnden kunde den som betalat ut pengarna kräva dessa tillbaka så sent som sex år efter utbetalningen. (Du hittar rättsfallet https://lagen.nu/arn/1998-4742). Man använde sig då av Preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130) 2§ som säger att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare