FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/06/2016

Preskription av brott

Hej!

Finns det preskriptionstid för en polisanmälan? Om ingen utredning gjorts? Anmälan gäller ofredande/olaga förföljelse. F har anmält P. Kan F sen ta upp kontakt med P när han märker att anmälan var överdriven och personen har ändrat sig. Eller är det olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I allmänhet gäller att brott, som t.ex. olaga förföljelse, preskriberas efter 10 år från dess det begicks om gärningspersonen inte inom den tiden fått del av åtal, 35:1 st. 1 p. 3 Brottsbalken.

Vad gäller ofredande kräver detta att det anges till åtal för att kunna tas upp, såvida det inte är påkallat ur allmän synpunkt, 4:11 Brottsbalken. Av detta följer att ifall F återkallar sin anmälan finns det förmodligen inga förutsättningar för åklagaren att inleda förundersökning, avseende ofredandet. Vad gäller olaga förföljelse faller detta under allmänt åtal, men ett återkallande skulle förmodligen leda till att avskriva även det ärendet, såvida det inte finns något annat substantiellt att inleda en förundersökning på, se 20:1-6 och 23:1 Rättegångsbalken.

Vad gäller frågan om att kontakta F så spelar det ingen roll ifall anmälan dras tillbaka eller ej. Såvida det inte föreligger ett kontakt- eller besöksförbud mellan F och P är F aldrig lagligen förhindrad att kontakta P.

Skulle du behöva ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare