Preskription av borgensförbindelse

Hej! Min sambo blev borgenär åt sin son på en lägenhet! efter 9 månader fick vi reda på att han inte betalt hyra en enda gång! :( Min fråga är! har dom rätt att vänta så länge innan dom kontaktar borgenären och talar om hur det ligger till? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att en fordran preskriberas tio år efter att den uppstod enligt 2§ 1 stycket preskriptionslagen (PreskrL). I det aktuella fallet tolkar jag det som att det är en konsumentfordran och dessa har en preskriptionstid om tre år enligt 2§ 2 stycket PreskrL. Detsamma gäller för fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan konsumentfordran.

Fordran i det aktuella fallet är bara 9 månader gammal och har inte preskriberats oavsett om det är en konsumentfordran eller inte.

Bestämmelserna i preskriptionslagen hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare