Preskription av borgensåtagande pga hyreskontrakt

Hej.

Undrar om ett borgensförbindelse till ett hyreskontrakt automatiskt blir preskriberat efter två år utan att man sagt upp det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Ett borgensåtagande är giltigt i 10 år från det att gäldenären senast upplyste borgensmannen om åtagandet (2 § preskriptionslagen). Alltså blir borgensåtagandet inte preskriberat i ditt fall, såvida inte hyreskontraktet upphör.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare