FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2014

Preskription av bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej jag skilde mig i mars 2012 och genomförde bodelning av fast egendom (villa + bil). Lösöret delades inte upp. Min ex-fru flyttade ur huset. tog med sig ett fåtal grejer. Jag har vid flera tillfällen sagt att vi ska dela upp Lösöret men hon har inte visat intresse för det. Jag föreslog att hon skulle komma med förslag på vilka grejer hon ville ha utan resultat. Hur långt efter skilsmässan kan hon komma med anspråk på prylar i det som nu är mitt hem?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

När ett äktenskap upplöses genom äktenskapsskillnad eller dödsfall ska makarnas egendom fördelas dem emellan genom bodelning. En bodelning behövs ej i vissa fall om makarna enbart har enskild egendom eller om ingen av makarna begär att få överta bostad eller bohag från den andra maken. Själva bodelningen ska ske när äktenskapet har upplösts och förrättas av makarna gemensamt. Över bodelningen ska sedan en handling upprättas som skrivs under av båda makar. Något krav finns inte på att underskrifterna ska göras samtidigt eller bevittnas. Inte heller finns något förbud mot att ombud eller ställföreträdare undertecknar ett bodelningsavtal. I ert fall tycks inte någon fullständig bodelning ha skett då bodelningsavtal ej har upprättats och fastställt hur egendomen ska fördelas.

Vad det gäller tidpunkten för bodelning fastslås i lagen att sådan ska göras när äktenskapet har upplösts, det vill säga efter att ansökan om äktenskapsskillnad har beviljats, se 9 kap. 4 § äktenskapsbalken. Det finns dock ingen tid föreskriven för hur långt efter att äktenskapet har upplösts som bodelning får begäras och i ditt fall anspråk får göras på de saker som finns i bostaden och som avtal ej har upprättats gällande. I praxis, vilket gäller så som rättskälla vid eventuellt rättsligt avgörande, har uttryckts att möjligheten att begära bodelning dock kan anses gå förlorad genom passivitet. En makes långvariga underlåtenhet att begära formenlig bodelning kan tolkas så som en eftergift av anspråket. Dock har det i praxis rört sig om längre tidsperioder (minst 9-10 år) från det att äktenskapsskillnad skett tills det att eftergift av anspråket ansetts getts. Dessutom har HD uttryckt att passiviteten i sig inte är tillräckligt skäl för att rätten till bodelning ska gå förlorad utan även andra faktorer, så som att den andra parten försökt kalla till bodelning eller liknande har skett, måste föreligga.

För den andre maken som försöker påkalla bodelning, det vill säga du, medför detta en viss osäkerhet till dess att bodelningsavtal har upprättats. Vad du bör göra för att säkerställa att egendomsförhållandena ej ska förändras i framtiden är att tillsammans med din före detta maka upprätta ett bodelningsavtal och underteckna det. Är sådan överenskommelse ej möjlig bör du ansöka om att bodelningsförrättare ska tillsättas och att bodelning ska göras med hjälp av denne. Bodelningsförrättaren ser dels till att bouppteckning förrättas samt kallar till bodelning där ni får försöka komma överens om egendomen, i annat fall ska bodelningsförrättaren pröva frågor som är av betydelse för bodelningen. Mer om hur ansökan om bodelningsförrättare görs finner du på Sveriges Domstolars hemsida.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Du är även välkommen att använda dig av vår avtalstjänst till höger på sidan gällande upprättandet av bodelningsavtal eller ställa en ny fråga för ytterligare juridisk rådgivning.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare