Preskription av anspråk på arv

Vid släktforskning har jag funnit att min mormor var förlovad då min mor avlades 1937. Min mor träffade aldrig sin far och jag har följdaktligen aldrig mött min riktige morfar. Han dog 1996 och hade fler barn i ny kull. Min mor gjorde aldrig anspråk på arv då hon ej kände till namn etc på sin far. Frågan: Nyfiken på hur det går till när släktskap uppmärksammas så pass sent och hur länge rätten till laglott gäller i tid? Antagligen är min moders existens okänd för halvsyskonen så någon kallelse vid bouppteckning dök därför icke upp. Är bouppteckningen ändå giltig då och case closed?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Reglerna rörande preskription av rätt att taga arv återfinns i 16 kapitlet Ärvdabalken.

Såsom jag förstått dig är det inte troligt att din mors halvsyskon är medvetna om din mors existens. Detta talar starkt för att, vid arvskiftet, ingen haft anledning att misstänka att det existerade ännu en arvsberättigad (din mor i egenskap av bröstarvinge till din morfar, se 2 kapitlet 1 § Ärvdabalken).

Detta förhållande leder till att 16 kapitlet 4 § Ärvdabalken blir tillämplig. Detta medför att din mor hade behövt göra sin rätt gällande inom tio år från din morfars dödsfall för att få ta del av din morfars arv. Då din morfar avled 1996 har därför din mors möjligheter att göra sin arvsrätt gällande preskriberats, varför hon inte längre kan kräva att få del av din morfars arv.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare