Preskribering av skuld

Hej,

Jag har en skuld som lämnades in till Svea Inkasso år 1992 Svea säger att brev är skickade men detta har ej kommit mig tillhanda.

Är det inte så att Inkasso bolaget bör lämna denna skuld vidare till Kronofogden för att på den vägen komma i kontakt med mig och lämna ett uttslag.

Min fråga är har jag möjlighet att besvara detta med en skrivelse om att åberopa preskribering av ärendet? Hur skriver jag detta för att det ska bli juridiskt bärande? Många frågor ;)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår det hela har du en skuld som lämnades till Svea Inkasso, vilka i sin tur påstår sig ha skickat påminnelser. Det som måste klargöras först och främst är om preskriptionen anses vara avbruten p.g.a. dessa brev. Enligt 5 § 2 punkten Preskriptionslagen avbryts preskription då gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären. I rättsfallet NJA 1996 s. 809 framgår att det är upp till borgenären att bevisa att preskriptionsavbrott skett. Vidare är det borgenären som står för risken att ett brev inte når fram till gäldenären. Den slutsatsen som kan dras från rättsfallet är därmed att om Svea kan göra det sannolikt att du har fått breven, exempelvis genom att ha skickat kravet med rekommenderat brev till din adress, så bryts preskriptionstiden och skulden kan inte anses ha preskriberats. Om Svea däremot inte kan bevisa att du fått breven bör skulden ha preskriberats p.g.a. den långa tiden som förflutit.

Du kan givetvis besvara Svea Inkassos krav och åberopa att skulden har preskriberats med hänvisning till dels 2 § Preskriptionslagen och dels till rättsfallet NJA 1996 s. 809 och påpeka att du inte har fått några brev, och att de bär bevisbördan för att breven har nått dig.

Dock krävs inte att Svea Inkasso hänskjuter ärendet till Kronofogden för att preskriptionstiden ska avbrytas.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Du är välkommen att höra av dig till min email adress Zozan.Peker.9822@student.uu.se om du har fler frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare