Preskriberad VVS-fordran

Hej

Kopplade in vatten o avlopp till komunen för 4 års sedan kan dom kräva 41000 i anslutningsavglft till konsument efter så lång tid Ingen faktura har skickas ut.Jag är privatperson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Efter 3 år preskriberas fordringar som en näringsidkare (även statlig sådan) har mot konsument. Du behöver alltså inte betala fakturan (2 § andra stycket preskriptionslagen). Det enda sättet de kan tvinga dig att betala genom är om de har gjort ett s.k. preskriptionsavbrott genom att t.ex. skicka ut en faktura tidigare inom 3 år eller meddela att du kommer att få en faktura (5 §).

Såvida de inte gjort det behöver du alltså inte betala. Skulle de gå vidare med detta till domstol rekommenderar jag att du talar med en av våra jurister. Klicka här för mer info. Jag ser det dock som högst osannolikt såvida de inte har ett tydligt preskriptionsavbrott, i vilket fall du bör betala fakturan.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare