Preskriberad CSN-skuld?

Lawline!
Undertecknad har en son, som 1988-93 studerade i USA med tennisstipendium och CSN-lån. 1993 gifte han sig med en amerikanska och har sedan dess jobbat över stor del av USA, som programmerare åt olika företag. Första kontakten mellan min son och CSN var 17 år senare, 2010, då Intrum Justitia brevledes uppmanade min son betala. Vid kontakten fann dock Intrum Justitia, att lånet var preskriberat och uppmanade min son meddela CSN detta !!!!!!!!!!!!! Så gjorde han. Min sons svarsbrev bifogas nedan. Resultatet blev, att CSN började skicka ut en mängd betalningsuppmaningar. 4 år senare kom Svea Inkasso med betalningsuppmaningar, trots att lånet ansetts som preskriberat av Intrum Justitia. Min sons svarsbrev bifogas även nedan. Efter detta har inget hänt. Hos Kronofogden finns inga krav eller anmärkningar registrerade. För att fullständiga det hela kopierar jag ett svar till CSN för något år sedan (alltså efter preskriberingen), då de skickade ut en Betalningsplan för 2013: Om man får tro på CSN-s ”Betalningsplan 2013” för ”Lån mellan 1 januari 1989 och den 30 juni 2001” har krav/påminnelse inte skickats ut åren: 1996, 1997, 1998, 1999, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 eller 2008. De av CSN påstått utsända kraven åren 1995, 2000, 2001, 2002 och 2009 har aldrig nått mig. Adressen kan ju vara fel (på Internet är det dock mycket lätt hitta rätt), då jag flyttat runt i USA, Nashville, Fayetteville, New York, Vicksburg och Atlanta. Att CSN inte tagit personlig kontakt med mig, t.ex. per rekommenderat brev, förvånar mig. Då hade ju inga problem behövt uppstå. Om post samlas på ett ställe och ligger där länge, sorteras den snabbt och CSN-s kuvert liknar faktiskt mycket reklamkuvert i sin färggranna design, så misstag kan lätt ske. Det är ju faktiskt bara 5 av 15 möjliga år, alltså 5 postdagar av 15 x 365 = 5476 möjliga postdagar för de 5 krav/påminnelseförsändelserna att nå mottagaren. Andra möjliga orsaker kan ju också finnas. Den första ömsesidiga kontakten mellan CSN och mig var år 2010 och det är då Intrum Justitia konstaterade att lånet var preskriberat och sade till mig meddela CSN detta. Då började CSN, trots preskriberingen, skicka ut betalningskrav åren 2010 till 2013. .

Om man får tro på CSN-s ”Betalningsplan 2013” för ”Lån tagna före 1989” har krav/påminnelse inte skickats ut åren: 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 och 2006. Inga krav/påminnelser har nått mig före 2010 och som Intrum Justitia konstaterade för 3 år sedan måste preskription uppstått.

Hur ska min son agera om/när CSN/Svea Inkasso återkommer? Ett preskriberat ärende kan enligt lag inte få ny preskriptionstid, eller hur?? Att preskriptionstiden från 1 juli förra året ändrats till 25 år kan väl inte heller påverka detta ärende???? Hur är möjligheten/verkan/gången om CSN/Svea Inkasso går vidare till amerikansk domstol. Tar man upp ärenden äldre än 10 år? Någonstans har jag läst, att man inte gör det. Med vänlig hälsning

2014-01-08 SVEA Inkasso International, SE-16981 Solna, Sweden Ert nr 427150-11927-202 CSN nr 30862049 Varierande krav med olika siffror har skickats från både Er och CSN ungefär samtidigt med krav på snabb betalning. Allt är dock preskriberat för c:a 10 år sedan (alltså i god tid före preskriptionstidens ändring till 25 år, år 2011). Detta konstaterades för c:a 3 år sedan, då Intrium Justitia hade motsvarande krav som Svea Inkasso International nu har. Allt framgår i bifogade kopia av brev till CSN för något år sedan. Intrium Justitia hade dessförinnan informerat mig om att söka kontakt med CSN för att meddela preskription. Man sade sig inte kunna driva in skulder, som var preskriberade. Detta hade dock motsatt inverkan och blev startskottet till ett bombardemang av kravbrev från CSN. Preskription inträffade utan att preskriptionstiden avbrutits. Första kontakten oss emellan var år 2010, alltså efter preskriptionen inträffat med allt vad denna innebär. Efter denna kontakt har det haglat av kravbrev, omöjliga att hela tiden besvara, då preskription inträffat enligt då gällande svensk lagstiftning (se nedan i kopian). Sammanfattningsvis är det hela Preskriberat enligt då gällande svensk lag . Personligen har jag ju inte mottagit eller kvitterat ut någon påminnelse eller något krav innan Preskriptionen inträffade. MVH

Detta kopia av tidigare skickat brev till CSN: Till CSN Postservice 83381 Strömsund Det numera c:a 20 år gamla studielånet med CSN-nummer 30862049 är preskriberat sedan c:a 10 år enligt 2§, svenska preskriptionslagen, som lyder:

Källa: Regeringskansliets rättsdatabaser Utfärdad: 1981-01-29

Uppdaterad: t.o.m. SFS 2006:698 Preskriptionslag (1981:130) [Fakta & Historik][Visa/dölj innehållsförteckning][Visa/dölj detaljer] Inledande bestämmelse 1 § Denna lag gäller i fråga om preskription av fordringar, i den mån inte annat följer av vad som är särskilt föreskrivet. Preskriptionstid 2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev. För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande. 3 § En fordran på skadestånd i anledning av brott preskriberas ej före utgången av tiden för åtalspreskription, om inte frågan om ansvar för brottet har avgjorts dessförinnan. Har så skett, preskriberas fordringen ett år efter den dag dom eller slutligt beslut meddelas, om inte preskriptionstiden går ut senare enligt 2 §. Om någon har häktats eller erhållit del av åtal för brott före utgången av tiden för åtalspreskription men ansvarsfrågan inte har avgjorts dessförinnan, preskriberas en fordran på skadestånd i anledning av brottet tidigast ett år efter den dag dom eller slutligt beslut meddelas. 4 § En regressfordran som har uppkommit genom att någon har betalt en skuld, för vilken flera är ansvariga, preskriberas tidigast ett år efter betalningen av huvudfordringen. Preskriptionsavbrott 5 § Preskription avbryts genom att 1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären, 2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller 3. borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. Lag (2006:698). Verkan av preskriptionsavbrott 6 § Om preskription har avbrutits genom erkännande, krav eller erinran, löper en ny preskriptionstid enligt 2 § från dagen för avbrottet. 7 § Om preskription har avbrutits genom att talan har väckts eller genom att fordringen annars har åberopats enligt 5 § 3, löper en ny preskriptionstid enligt 2 § från den dag dom eller slutligt beslut meddelas eller det rättsliga förfarandet avslutas på annat sätt. Fullföljs talan eller återupptas förfarandet av någon annan anledning före den nya preskriptionstidens utgång, avbryts preskriptionen, varefter ny tid räknas från den dag det återupptagna förfarandet avslutas. Avslutas det rättsliga förfarandet utan att gäldenären har delgivits eller på annat sätt underrättats om borgenärens framställning, beräknas dock preskriptionstiden som om något avbrott inte hade skett. Fordringen preskriberas likväl tidigast ett år efter det att förfarandet avslutas. Preskriptionstiden kan inte förlängas enligt andra stycket andra meningen mer än en gång. Innebörden av preskription 8 § Preskription innebär att borgenären förlorar rätten att kräva ut sin fordran. Preskription av en huvudfordran omfattar även fordran på ränta och annan tilläggsförpliktelse samt fordran på grund av borgen. 9 § Om flera har åtagit sig eller förpliktats att svara solidariskt för samma skuld och denna preskriberas i förhållande till någon av dem, svarar var och en av de andra endast för sin andel. Andelarna beräknas efter huvudtalet, om inte annat har bestämts genom ett avtal eller avgörande som borgenären har fått kännedom om senast sex månader före preskriptionen. Uppkommer brist hos någon av de kvarvarande gäldenärerna, fördelas ansvaret för bristen mellan de övriga kvarvarande och borgenären. Därvid svarar varje gäldenär i förhållande till sin andel och borgenären i förhållande till den andel som har preskriberats. 10 § Utan hinder av att en fordran är preskriberad får den användas till kvittning, om detta eljest är tillåtet och den inte var preskriberad vare sig när borgenären förvärvade den eller när han kom i skuld till gäldenären. 11 § Preskriptionen inskränker inte borgenärens rätt att ta ut sin fordran ur egendom i vilken han har panträtt eller retentionsrätt till säkerhet för fordringen. Särskilda bestämmelser 12 § Avtal att en fordran inte skall preskriberas eller att preskription skall kunna avbrytas på annat sätt än som föreskrivs i denna lag är ogiltigt. Detsamma gäller avtal om längre preskriptionstid än tre år för en fordran som avses i 2 § andra stycket. 13 § Om en åtgärd som avses i 5 § 3 vidtas utomlands, medför den verkningar enligt denna lag, under förutsättning att borgenären med hänsyn till gäldenärens förhållanden och omständigheterna i övrigt har haft skälig anledning att vidta åtgärden i den främmande staten.

Trots att svenska inkassobolaget Intrum Justitia vid kontakt oss emellan för två år sedan uppmanat mig meddela CSN preskriberingen, har CSN därefter börjat skicka mig betalningsanvisningar. Enligt ovannämnda 2§, preskriptionslagen, preskriberas ju en skuld 10 år efter uppkomsten om inte preskriptionen avbryts dessförinnan (5§). Så har ju inte varit fallet och preskription inträffade. Första kontakten oss emellan var efter ytterligare 7 år alltså totalt 17 år. Lånet var ju då redan preskriberat och innebörden av preskription enligt 8§, preskriptionslagen, är ju, enligt ovan, att borgenären förlorar rätten att kräva ut sin fordran.Preskription av en huvudfordran omfattar även fordran på ränta och annan tilläggsförpliktelse samt fordran på grund av borgen. För att preskription skall anses avbruten skall påminnelse eller annat vara tillsänt gäldenaren. Bevisbördan för detta vilar ju helt på borgenären. Det är ju fordringsägaren som skall bevisa att gäldenären verkligen har delgetts påminnelsen eller vad det kan vara. Personligen har jag inte mottagit eller kvitterat ut någon påminnelse eller något krav. Första kontakten oss emellan var för c:a 2 år sedan, alltså 17 år efter uppkomsten och preskription hade ju då redan inträffat 7 år tidigare. När preskription, som i detta fall inträffat, kan ju enligt svensk lag inget preskriptionsavbrott uppstå, allt är ju utagerat. Alla de påminnelser Ni börjat skicka efter 17 år är verkningslösa och onödiga att besvara eller kommentera. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Du har fyra frågor som jag ska försöka besvara så gott jag kan.

1. Kan ett preskriberat ärende få ny preskriptionstid?

Att ett ärende är preskriberat innebär att man inte längre kan ta upp det till prövning.

För ett redan preskriberat ärende är huvudregeln att det inte går att få en ny preskriptionstid.

Men under vissa förutsättningar kan en preskriberad fordran återuppväckas om en gäldenär åtar sig att betala en fordran trots att denne vet att den är preskriberad. Detta förutsätter att gäldenären gör det på ett tydligt sätt (NJA 2002 s. 358).
Utöver detta kan även en preskriberad fordran i vissa fall användas till kvittning. För att detta ska kunna ske krävs att både din och borgenärens skuld måste ha uppkommit innan skulden preskriberades. (NJA 2006 s 271 & 10 § preskriptionslagen, https://lagen.nu/1981:130#P10S1)

2. Kan den nya 25-års preskriptionstiden påverka ert fall?

År 2011 ändrades preskriptionstiden för studielån/stöd som tagits från CSN. Att det idag är 25 års preskriptionstid framgår av 12 § studiestödslagen som du finner, https://lagen.nu/1999:1395#K6P12S1

Enligt propositionen omfattar bestämmelsen endast fordringar som inte har preskriberats före den 1 juli 2011. Svaret på din fråga beror alltså helt på huruvida er fordran var preskriberad före detta datum eller inte.

3. Vad bör din son göra om Svea Inkasso återkommer?

Om Svea Inkasso återkommer till er är det viktigt att han bestrider det snabbt (tror att det ska ske inom åtta dagar från det att kravet skickades). Det ska stå i brevet hur lång tid man har på sig att göra detta.

I detta bestridande ska det framgå varför han inte ska betala. Exempelvis att han anser att ärendet är preskriberat och att preskriptionen skedde innan den 1 juli 2011.

Jag kan tyvärr inte med säkerhet säga om ert fall är preskriberat eller inte utan det är upp till en domstol att bedöma detta.

Vad som kan sägas generellt är att en preskription avbryts och tiden "nollställs" genom att en gäldenär (ni) mottar ett skriftligt krav eller påminnelse om fordringen från en borgenär (CSN). Det är CSN som står risken för att brevet nått fram och ska även kunna bevisa att han mottagit brevet. Däremot måste CSN därefter inte visa att han faktiskt öppnat och tagit del av det skrivna (NJA 1996 s. 809).
Att enstaka brev har skickats brukar inte godtas som tillräcklig bevisning om att gäldenären mottagit brevet. Om däremot flera brev skickats och dessa inte kommit i retur har man enligt praxis ansett att sannolikheten för att
åtminstone något av dessa breven nått fram till gäldenären är väldigt stor (NJA 2007 s. 157).

Hur en domstol skulle döma i ert fall kan jag inte svara på.

(Precis som du säger hade det varit enklare om CSN valt att skicka ett rekommenderat brev för att på så sätt försäkra sig om att det kommit fram. Men bara för att en borgenär skickar ett rekommenderat brev hade det inte nödvändigtvis betytt att preskriptionsavbrott uppstått vilket framgår av NJA 1998 s. 750.)

4. Amerikansk domstol?

CSN har möjlighet att driva skuldprocesser utomlands med hjälp av det berörda landets rättsväsende.
I USA finns det lagar både på federal och delstatlig nivå. De federala lagarna gäller i hela landet medan de delstatliga lagar skiljer sig mellan delstaterna. Jag kan tyvärr inte svara på hur de amerikanska preskriptionsreglerna ser ut. Därför är det svårt att svara på denna fråga och jag rekommenderar att din son kontaktar en jurist som är specialiserad i amerikansk rätt.

Hoppas detta blir till hjälp!

Trevlig sommar!

Fredrik WigghRådgivare