FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/03/2015

Praktiska konsekvenser av tvesala; vad göra?

Bilköp från en privatperson:

Jag provkörde en bil i fredags em. Efter prutning från 12' till 10' så sluter vi ett avtal om köp. Säljaren är 22 år gammal och har aldrig sålt bil förut...

Jag betalar handpeng och får kvitto på den. Bilen skulle enligt övk levereras dagen efter, dvs idag lördag. Då skulle bilen ha gått genom besiktningen, tid var beställd.

Om bilen går igenom utan större anmärkningar, som krävde ombesiktning, så betalar jag restande summa. Annars får vi göra upp eller jag kan backa ur avtalet.

Dagen efter, innan jag ska hämta bilen, får jag ett sms med innebörd att säljaren fått en ny intressent samt därefter accepterat ett bud på begärda 12' och sålt bilen. Motiv skrivs i sms i klartext att man är dum om man inte tar ett högre bud... Bilen är bortkörd av nya köparen.

Jag vet inte om bilen besiktigades.

Vad gör jag? Hävdar företräde? Begär att de tar kontakt med fordonsregistret eller vem som registrerar köp och säger att fel köpare ej kan registreras? Stämmer i tingsrätt? Begär skadestånd? ( bilen var bra och jag vill verkligen ha bilen ) säljaren vill nu bara betala tillbaka handpenningen och vill inte diskutera något annat...

Konkreta förslag emotses gärna och SNABBT eftersom ägarbyten brukar ta ca 4 vardager?

Mvh Calle

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att det du säger har hänt kan bevisas. Först kommer jag att utreda vilka krav du kan rikta mot säljaren. Därefter kommer jag att utreda vilka krav du kan rikta mot den nya köparen. Frågorna hänger dock delvis samman; svaret på den första frågan kan påverka svaret på den andra och vice versa.

Vilket ansvar har säljaren?

Av de uppgifter du lämnat hit drar jag slutsatsen att det är korrekt att det föreligger ett avtal om köp. Säljaren har i vart fall förbundit sig att sälja bilen till dig (under förutsättning att du fortfarande ville köpa efter besiktningen). Vad som sagts muntligen är förvisso svårt att bevisa men erläggande av handpenningen och därpå utfärdat kvitto talar för att bägge två avsett att ett köp slutligt skulle komma till stånd (om bevisningen räcker i domstol är svårt att uttala sig om, allt beroende på vad säljaren åberopar). Av detta följer även att säljaren åtminstone indirekt åtagit sig att inte sälja bilen till någon annan fram till dess att du bestämt dig. På samma sätt får du anses ha åtagit dig att köpa bilen om besiktningen gick bra.

Säljaren har följaktligen begått ett avtalsbrott genom att sälja bilen till någon annan. Jag utgår i denna del från att du faktiskt inte kommer att kunna kräva bilen från den nya köparen (se vidare nedan om förhållandena skulle vara de motsatta).

Mellan dig och säljaren gäller köplagens bestämmelser. Fråga är som s.k. ”rättsligt fel” (se 41 §) och den påföljd som närmast kommer ifråga (rent praktiskt) är att du först häver köpet och sedan begär skadestånd. Eftersom säljaren får anses ha agerat försumligt ersätts all skada (40 § 3 st KöpL – jfr 67 §).

I Sverige gäller till skillnad från vissa andra länder att en rätt till skadestånd förutsätter en faktiskt inträffad skada; man har ingen rätt till ersättning utan påvisbar skada. Först och främst har du naturligtvis rätt att begära att få handpenningen åter. I övrigt ligger det nära till hands att begära ersättning för prisskillnad enligt 69 §. I praktiken innebär detta att du har rätt att kräva av säljaren att denne ersätter dig med ett belopp som beräknas enligt;

varans marknadsmässiga pris vid tidpunkten för hävningen minus det avtalade priset.

Det avtalade priset var 10 000 kr. Vad det är marknadsmässiga priset på en bil motsvarande den som omfattas av avtalet är vet jag inte. Skulle detta vara högre än det avtalade priset har du rätt till mellanskillnaden.

Vad kan du göra mot den nya köparen?

Den nya köparen kommer att ha bättre rätt till bilen framför dig endast om (se 2 § Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre)

-säljaren hade varan i sin besittning vid köpet

-den nya köparen har fått varan i sin besittning

-den nya köparen vid köpet var i god tro, det vill säga han visste inte eller borde inte ha vetat om att du redan köpt bilen

Förutsatt att säljaren står som ägare till bilen i bilregistret och att han inte heller berättat för den nya köparen om avtalet med dig, kommer den nya köparen att anses vara i god tro. Säljaren torde också haft varan i sin besittning vid denna tid. Men om inte den nya köparen fått varan i sin besitting (typ; redan hämtat bilen) kommer du att ha bättre rätt till bilen; det krävs nämligen att alla de nyss nämnda kraven är uppfyllda för att den nya köparen ska ha bättre rätt än dig till bilen.

Mitt rekommendation är därför att snarast möjligt får tag på den nya köparen och meddelar honom att du redan köpt bilen och hoppas på att han då inte hämtat bilen; gör du det försätts han direkt i ond tro och du kommer att ha bättre rätt till bilen. Den nya köparen får då vända sig mot säljaren på sätt jag ovan beskrivit.

Om du skulle få bättre rätt till bilen, förändras givetvis även svaret på den första frågan om din rätt mot säljaren. Säljaren har fortfarande begått ett avtalsbrott men du kan inte längre kräva skadestånd för prisskillnad m.m. Du är dessutom skyldig att betala det ursprungligt överenskomna priset till säljaren. Skulle du ha orsakats merkostnader eftersom du inte fått bilen i rätt tid eller vid dina kontakter med nya köparen kan du dock få ersättning härför.

Hoppas du fått svar på dina frågor.

Lawline RådgivareRådgivare