Polisens rätt till husrannsakan m.m.

Hej Var med om en obehaglig situation för ca 1 mån sedan. Min sambo ( städad man som är en god familjefar och har ett heltidsjobb han sköter ) men har ont i en axel och har fått medicinen tradonal utskrivet . Saken hör till att han har en vän som han har stött som har haft olika problem där polis har varit inblandad. Han skulle för en månad sedan hämta bilen för att vi skulle åka iväg till affären. Han backade ut bilen och ställde sig med motoren på för att vänta på mig. När jag kom ut stod det en man vid honom och pratade och bad mig komma dit. Det visade sig vara civilpolisen. Dom hade knackat på när han stod med bilen på gatan och sagt att han såg påverkad ut på ögonen. Han hade då tagit en tablett vid lunchtid och kände sig inte påverkad av den vid sin bilkörning. De tog med honom för provtagning till polishuset och drog även hans körkort vid tillfället. Det visade sig att han (endast) hade spår av medicinen i blodet . När jag står därute säger de att de ska göra en husrannsakan samtidigst som de börjar genomsöka i bilen + motorn på parkeringsplatsen. Därefter frågar de om det finns någon annan i lägenheten. Där finns våra 2 barn på 20 och 16 år. Min fråga är: Har de rätt att säga att de ska göra en husrannsakan i lägenheten då lägenheten står i mitt namn ? Dels kände jag mig kränkt då polisen frågar mig om min sambos nationalitet och när jag säger iranier säger han Ja du vet att alla iranier håller på med opium.....Blev väldigt förvånad över hans uttalande och sa Nej så där kan man inte säga. Han ändrar sig snabbt och säger nej men nästan alla. Har man som polis rätt att säga så ? Min sambo håller definitivt inte på med sådant och man får inte dra alla iranier under samma kam . Jag tog väldigt illa vid mig vid denna händelse. Efter en månad har vi inte hört något om körkortet som min man har stort behov av. Jag har påtalat till honom att han måste ligga på hos polisen för annars kan det ju tas som man accepterar denna situation. Skulle vara tacksam om ni kunde svara på de ovanstående frågorna jag har.

Lawline svarar

Hej!

Normalt är det åklagaren som beslutar om husrannsakan 28 kap. 4 § 1 stycket RB https://lagen.nu/1942:740#K27P4S1.  Det är endast i undantagsfall som polisen kan besluta om en husrannsakan. För att polisen ska kunna fatta ett beslut om husrannsakan krävs det att det föreligger fara i dröjsmål. Det innebär förenklat att det inte finns tid att vänta på att domstolens beslut eftersom att det kan leda till att brottet blir svårutrett m.m.

Detta innebär att polisen behöver en husrannsakan för att ta sig in i slutna förvaringsställe enligt 28 kap. 1 § RB. En bil räknas även som ett slutet förvaringsställe och kan bli föremål för husrannsakan. Polisen har dock vissa befogenheter att utan husrannsakan ta sig in i slutna förvaringsställen t.ex. för att undersöka om det finns vapen etc. enligt polislagen https://lagen.nu/1984:387.

Innan ett beslut om husrannsakan tas ska en proportionalitetsbedömning göras. Det innebär att ett beslut om husrannsakan bara får fattas om skälen för husrannsakan uppväger de olägenheter och men i övrigt som drabbar personen som husrannsakan görs hos. Detta innebär t.ex. att domstolen möjligen skulle beakta att ni har barn och att en husrannsakan skulle vidtas när de inte är hemma. Eller så kan rätten anse att barnen inte skulle ta skada av en husrannsakan för att de anses vara äldre. Det är bara exempel på utfall på vad domstolen skulle kunna beakta men beslutet är domstolens.

Om polisen inte följer regler i RB kan det strida mot art. 8 rätten till skydd privat- och familjeliv i Europeiska Konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna (EMKR).

Polisen har rätt att genomföra en husrannsakan även om du ensam står på boendet och inte är misstänkt för något brott.

Polisen har inte rätt att dra sådana slutsatser. Polisens bemötande ska vara tillmötesgående och oskyldighetspresumtionen gäller och innebär att en misstänkt ska bli behandlad som oskyldig fram till dess att motsatsen bevisas.

Körkort får lov att omhändertas enligt 5 kap. 7 § Körkortslagen https://lagen.nu/1998:488. För att polisen ska få omhänderta ett körkort krävs det att  någon av den villkor (i 1-4) är uppfyllda. Utifrån vad du har skrivit låter det som polisen hade kunnat gå på det första villkoret. Samtidigt kan man då ifrågasätta ett stillastående fordon med motor igång är ett fordon som framförs d.v.s. kör. Samtidigt skulle det faktum att motorn är igång kanske kunna tyda på det. Polisen ska skicka vidare körkortet till Transportstyrelsen som ska informera den berörda om de väljer att behålla körkortet. Transportstyrelsen är de som beslutar om körkortet ska återlämnas. Din man ska få rätt att yttra sig över ärendet. Jag skulle rekommendera er att ringa Körkortsavdelningen på Transportstyrelsen.

Jennifer RönnerhedRådgivare