FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis23/03/2014

Polisens rätt att begära legitimation om man inte är misstänkt för brott

Hej! Jag undrar om polisen får stoppa mig på allmän plats och be mig om ID eller allmänt fråga om mitt personnummer även om de inte misstänker mig för ett brott och måste jag visa min ID-handling eller ge ut mitt personnummer om de nu säger att jag inte är misstänkt för något brott? MVH

Lawline svarar

Hej!

I Sverige finns det ingen allmän skyldighet att legitimera sig när du befinner dig på allmän plats. Polisen kan begära din legitimation om du till exempel misstänkts för ett brott se 14§ polislagen https://lagen.nu/1984:387. Det finns ett krav på att polisen ska ha särskild anledning att anta. Det krävs med andra ord ett lagstöd från polisens sida och om du inte är misstänkt för något brott saknas lagstöd. Därmed saknar polisen rätt att begära att få se din legitimation.

Jennifer RönnerhedRådgivare