FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/03/2015

Polisens befogenheter

Tjabba tjena hallå!

Jag och en kompis till mig var i min faders lokal och skruvade upp gipsskivor. Till lokalen kommer 2 civilpoliser och visar brickan och säger att jag och min kompis ska följa med till polisstationen för drogtest. Vi frågar dem varför dem bara klampat in här och varför dem ställer massor med krav på oss, men får till svar "ni visar tecken på att ni är påverkade". Hur kunde dem veta det innan dem gick in i lokalen menar jag?

Får poliserna bara gå in i någons lokal utan tillstånd? Får dem dessutom ta med sig vem som helst in på drogtest bara för att en person "ser påtänd ut"...? Jag har aldrig blivit dömd pga narkotikabrott och aldrig heller tagit några drogtester hos farbror blå.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Polisen får ta urinprov, göra kroppsbesiktning, på den som skäligen kan misstänkas för ett brott som man kan få fängelse för, och det kan man för narkotikabrott. Misstanken måste grundas på något konkret i det enskilda fallet, att du "ser påtänd ut" kan således vara skäl för att det grunda en misstanke om narkotikabrott. Detta får dock inte användas godtyckligt utan det ska vara antagligt att du är skyldig till det brott som du misstänks för.

Du kan alltid vända dig till justitieombudsmannen, JO, om du känner dig felbehandlad av polisen. Hur du gör en anmälan kan du läsa på www.jo.se

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare