FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2015

Polisanmälan, register

Hej! Jag blev polisanmäld av en galning som ville sabotera för mig på olika sätt, förundersökningen nedlagd efter knappt 3 veckor utan misstanke om brott. De skrattade mer eller mindre åt det på Polisen. Kommer jag på något sätt att finnas i ngt register som t ex polisen kan söka i efter detta? T ex om ngn inom polisen vill söka på mitt namn av privata skäl?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du behöver inte vara orolig för att du ska återfinnas i ett register som utomstående kan få uppgifter ur.

I belastningsregistret hamnar endast uppgifter om dom, beslut, strafföreläggande, ordningsbot eller annan brottspåföljd. Om du endast har blivit polisanmäld kommer det inte att synas i belastningsregistret. Lag om belastningsregister hittar du HÄR.

Polisen sparar dock alla anmälningar som kommer in och registrerar dessa i deras anmälningssystem. Men ingen kan vända sig till polisen för att ta reda på om någon blivit polisanmäld.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Joakim WahlgrenRådgivare