FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/07/2014

Polisanmälan gällande smitning leder till åtal

Min dotter cyklade på en parkerad bil och kunde inte lämna någon lapp på bilen eftersom hon inte hade penna eller papper. Hon avvek efter en stund från platsen sedan hon fotograferat bilen med sin mobil. Hon åkte till skolan och fick hjälp att plåstra om sig. På grund av att det var svårt att komma fram till transportstyrelsen kunde hon inte få fram bilägarens telefon och kontakta denne. Han polisanmälde henne för "smitning" och nu vill åklagaren ge henne dagsböter 30 x 50 kr. Bör hon gå med på det för att slippa rättegång? Kommer hon att få körkortet indraget?

Lawline svarar

Hej,

Primärt skall sägas att om förundersökningen leder till att åklagaren finner att det finns tillräckligt med bevis för en fällande dom, så väcker åklagaren åtal. En huvudförhandling ska då hållas där rätten har att ta ställning till vad som yrkas och om åklagaren kan styrka att brott har skett och att den tilltalade är den som begått brottet. Som jag förstår uppgifterna du angivit så har åklagaren redan åtalat din dotter för brott. Således skall en huvudförhandling hållas.

Avseende körkortet menar jag att hennes tillstånd att köra bil inte har någonting att göra med att det som har skett. Således bör inte körkortet dras in.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare