Polisanmälan angående bedrägeri

Hej,

Jag har ett stort problem som jag hoppas kunna få hjälp med.

Jag träffade en kille för någon månad sen som jag träffat och haft regelbunden kontakt med sedan dess.

Efter ett tag frågade han om jag kunde hjälpa honom med 1000kr för att han skulle kunna åka hem till familjen och fira jul. Jag lånade honom pengarna men kom efter ett tag fram till att han lurat mig att han alltså inte var hemma hos familjen. Jag diskuterade detta med honom och han förklarade att det var väldigt mycket problem runt honom och han var rädd att jag skulle bli bortskrämd om han berättat.

Jag fortsatte låna ut pengar för att hjälpa honom att ta sig ur situationen och har alltid funnits där som en hjälp för honom och han har självklart hela tiden lovat att betala tillbaka. Jag har ett sms sparat där han skriver att han kommer betala tillbaka 10000kr i månaden.

Nu lånade jag ut pengar senast i förrgår för att han skulle betala tillaka sista skulden. När han gjort det fick jag ett sms om att han behövde ytterligare 5000kr för att betala en skuld till som han plötsligt hittade. Har begärt bevis men det vill han inte skicka så jag har börjat förstå att han lurat mig... :'(

Finns det något jag kan göra åt detta, förstår att jag varit en stor idiot!! Men finns det något man kan anmäla honom för?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Personen du berättar om kan ha gjort sig skyldig till brottet bedrägeri, som du hittar i 9 kap. 1 § brottsbalken. Jag tolkar det som att han har vilselett dig genom att ljuga om varför han behövde låna pengar och att du inte hade gett honom pengarna om han inte hade ljugit om dessa saker. Det verkar dessutom som att han inte har tänkt lämna tillbaka pengarna.

Du bör anmäla händelsen till polisen så att de kan utreda ärendet. Du kan göra en polisanmälan genom att gå till närmaste polisstation eller genom att ringa polisen på telefonnumret 114 14. På polisens hemsida kan du se vad som händer efter att du har gjort en polisanmälan.

Om du har några bevis som kan styrka att han har lurat dig på pengar bör du spara dessa. Exempel på sådana bevis kan vara SMS-konversationer, kontoöverföringar, chattmeddelanden på Facebook och liknande. Om du känner någon annan som känner till situationen kan du be den personen att ställa upp som vittne.

Om personen döms för brottet kan du ha rätt till skadestånd.

Jag hoppas att situationen löser sig och att du får tillbaka pengarna.

Med vänlig hälsning

Benjamin BergströmRådgivare