FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/07/2014

Plikt att anmäla avslutat brott begånget av taxichaufför

är det tillåtet för exempelvis ett taxiföretag att ta alkotest och om detta är positivt ej anmäla detta till polisen eller neka att polis tillkallas, Föraren blir ej polisanmäld, och kan fortsätta att köra bil i annat taxiföretag eller privat, kan detta vara rätt, nej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Något allmänt krav på anmälan av brott (i detta fall någon form av rattfylleri, se 4 och 4a §§ trafikbrottslagen) som redan avslutats finns ej. I 23 kap. 6 § 1 st. brottsbalken föreskrivs endast att brott som "är å färde" (ung. pågående) under vissa omständigheter måste anmälas. Vidare stadgas vare sig i taxitrafiklagen eller taxitrafikförordningen ens någon underrättelseskyldighet (plikt att göra anmälan till Transportstyrelsen) för annan än myndighet som i sin verksamhet uppmärksammar missförhållanden (jfr. 6 kap. 1 § taxitrafikförordningen). Därmed finns ingen uttrycklig plikt att anmäla brott vid utövning av tjänsten (möjligen kan anses att den/de trafikansvariga brustit i sitt tillsynsansvar, jfr. 2 kap. 3 § taxitrafiklag).

Annorlunda förhåller det sig med åtgärder som syftar till att motverka att begånget brott anmäls och uppdagas. Att hindra annan från att göra anmälan av begånget brott kan vara att betrakta som övergrepp i rättssak, medan andra åtgärder som syftar till att försvåra ev. utredning av brott kan tänkas utgöra skyddande av brottsling (se 17 kap. 10 och 11 §§).

Vad Du bör göra är att kontakta såväl polisen som Transportstyrelsen och i första hand upplysa dem om det inträffade. Om än det torde vara närmast omöjligt att i efterhand säkra bevisning om det rattfylleri som chauffören påstås ha gjort sig skyldig till är det inte omöjligt att andra brott som ev. begåtts ter sig lättare att styrka (någon anmälan bör ej göras på svaga grunder då Du därigenom riskerar själv begå brott, se främst 15 kap. 6 § brottsbalken). Vidare kan antas att taxiföretagets agerande varit åtminstone vårdslöst nog att föranleda en varning från Transportstyrelsen, vilket kan vara behövligt om de ansvariga inte varit helt ovetande om den berörde chaufförens lämplighet (se 4 kap. taxitrafiklagen). Därtill bör, om rattfylleriet mot förmodan kan styrkas, den berusade chauffören förlora sin taxiförarlegitimation, eller, i avsaknad av bevis, i vart fall bli föremål för en mer ingående tillsyn (se 4 kap. taxitrafiklagen).

Transportstyrelsens hemsida finner Du här och polismyndighetens här.

Brottsbalken finner Du här, trafikbrottslagen här, taxitrafiklagen här och taxitrafikförordningen här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare