Personskada vid ett restaurangbesök

Hej Vid besök på en restaurang fick min vuxna dotter en högtalare i huvudet. Den var inbyggd i taket och vägde uppskattningsvis ca 3 kg. Fallhöjden var drygt två meter. Hon knockades och föll till golvet men kvicknade till ganska snabbt. Kontrollerades av ambulanspersonal och behövdes inte som akutfall. Har en tid på vårdcentral och har rimligen fått en hjärnskakning. Vad gäller angående möjlighet till skadestånd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din dotter har drabbats av en personskada. För att skadestånd ska utgå krävs att vårdslöshet eller uppsåt förelegat från restaurangens sida (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Det går att utesluta att restaurangen agerat med avsikt att skada, eftersom inget i situationen antyder att så skulle vara fallet. Istället får en bedömning av vårdslösheten göras. Det finns flera olika sätt att göra en vårdslöshetsbedömning, men det som företrädesvis beaktas är risken för skadan, sannolikheten för skadans storlek, möjligheten att förebygga skadan samt skadevållarens (restaurangens) möjligheter att inse skaderisken. Risken, att få en högtalare i huvudet på den aktuella platsen, får anses som liten. Hade restaurangen vidtagit rimliga åtgärder för att förhindra denna skada? Om restaurangen följt gällande regler och normer gällande monteringen och placeringen av högtalaren, har restaurangen enligt min mening gjort så gott de kunnat för att förebygga skadan.

Rena olyckshändelser ersätts inte. Att en högtalare lossnar från taket och faller ner på dig är olyckligt och bör i normalfallet ses som en olyckshändelse. Du som skadelidande har bevisbördan för att restaurangen varit vårdslös och enligt min bedömning blir det mödosamt att bevisa att restaurangen förfarit oaktsamt.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare