FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/01/2017

Personskada hyresvärd

Hej,

Jag har tidigare hyrt ett hus av en privat hyresvärd.

Maj 2015 fastnade jag i en taggtråd på tomten som låg lkite under/ över marken. Detta ledde till ett brutet båtben, som sedan inte läkte och detta resulterade i en steloperation. Så idag har jag komplikationer med att använda min höger hand (högerhänt).

Jag har tagit kontakt med de tidigare hyresvärdarna men inte fått något svar på vad de har för försäkringsbolag.

Kan jag begära skadestånd på något sett från dem? Hur går man tillväga om så skulle vara fallet?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsninh

Marie Filipsson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresgäst har ingen möjlighet att söka ersättning av personskada enligt hyreslagens regler. Ska skadestånd enligt skadeståndslagen sökas för personskada förutsätter detta att din hyresvärd varit vårdslös och att det föreligger ett adekvat orsakssamband mellan den uppkomna skadan och anledningen till denna. Sammanfattningsvis måste alltså gällande fall din hyresvärd ha agerat vårdslöst genom att låta taggtråden ligga kvar trots att hen har varit medveten om risken för skada och ett orsakssamband måste föreligga mellan att du snubblat över tråden och att hen inte tagit bort tråden. Med andra ord är det svårt att genom skadeståndslagen få din hyresvärd att svara för kostnaderna, utan jag skulle istället rekommendera dig att vända dig till ditt egna försäkringsbolag.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare