FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag08/03/2017

Personligt ansvar för suppleant i aktiebolag

Vid en aktiebolagskonkurs - kan jag som suppleant i styrelsen bli personligt ansvarig för skulder i någon form.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel är styrelseledamöterna i ett aktiebolag inte personligt betalningsansvariga för de förpliktelser och skulder som bolaget ådrar sig, 1:3 ABL. Då styrelsen företräds av en styrelsesuppleant, har denne samma rättigheter och skyldigheter som en ordinarie styrelseledamot, se 8:3 ABL.

Det finns dock undantag från huvudregeln, där du som deltar i styrelsearbetet kan komma att bli personligt ansvarig för det fall styrelsen bryter mot någon av de regler som genererar ett personligt ansvar. Detta under förutsättning att du faktiskt har blivit inkallad att arbeta i styrelsen (om inte, har du ett begränsat ansvar vid en eventuell konkurs).

Vid en konkurs och då bolaget således hamnat i en allvarlig ekonomisk kris, kan styrelsen komma att bli personligt ansvarig om den inte fullgör sina förpliktelser enligt 25 kap ABL. Rent konkret handlar det om att upprätta en kontrollbalansräkning för det fall det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet.

Så länge styrelsen följer reglerna i ABL kan i princip, enligt huvudregeln, inget personligt ansvar komma på tal.

Hoppas det var svar på din fråga!

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare