FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag01/10/2013

Personligt ansvar för handelsbolags och aktiebolags skulder mm.

Min fru startade tillsammans med en kollega ett handelsbolag i september 2004. Kollegan slutade vara aktiv i redan en vecka senare och "flydde" till Tailand. Min fru drev handelsbolaget vidare med stora personliga skulder som följd. I september 2008 slutade handelsbolaget sin verksamhet. Kollegan gick in i handelsbolaget som delägare med ett av sina aktiebolag. Min fru och kollegans aktiebolag gick in ett borgensåtagande. Kollegans aktiebolag gick i konkurs senare och har därför inte kunnat krävas på skatteskulder och hyresskulder som min fru fått ta på sig. Nu september 2013 kräver kollegan i sitt eget namn min fru på borgensåtagandet som kollegan tydligen valt att betala utan min frus vetskap. Min fråga är om detta är möjligt och håller i en rättslig prövning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I handelsbolag så ansvarar bolagsmännen personligen för de skulder som bolaget drar på sig till skillnad från aktiebolag där aktieägare och företrädare som huvudregel inte ska kunna hållas ansvariga (BL 2 kap 20§ och ABL 1 kap 3§). Ansvaret är primärt och solidariskt vilket innebär att fordringsägare kan kräva vem som helst av bolaget eller någon av bolagsmännen på hela skuldens belopp och man behöver inte kräva bolaget först utan kan gå direkt på bolagsmännen. Det är därmed ett ganska riskfyllt sätt att driva en rörelse. Vidare så är det fullt möjligt för ett aktiebolag att vara bolagsman i ett handelsbolag. Utgångspunkten är därför att din fru kommer att få stå för alla bolagets skulder eftersom aktiebolaget inte verkar ha några tillgångar kvar och kollegan som huvudregel inte kan hållas ansvarig för aktiebolagets skulder. Hon har visserligen rätt att få ut hälften av pengarna från bolaget men eftersom det gått i konkurs och hon inte verkar ha någon säkerhet för sin fordran så kommer hon att få en så kallad oprioriterad fordran vilket i regel innebär att man inte får någon utdelning alls i konkursen (Förmånsrättslagen 18§).

I vissa fall så kan dock fysiska personer som verkar inom aktiebolag bli personligt betalningsansvariga trots huvudregeln. En möjlighet är att ni försöker komma åt kollegan genom Aktiebolagslagens regler och försöker visa att han överträtt någon av dessa. Vad jag kan se så föreligger inte någon sådan situation men så kan mycket väl vara fallet. En annan möjlighet är att försöka få kollegan fälld för brott i samband med hans aktivitet i bolagen. Om brottet kan kopplas samman med skadan så kan ni få ersättning för denna av honom (Skadeståndslagen 2 kap 2§). Brott som kanske skulle kunna vara aktuella till exempel bedrägeri, oredligt förfarande eller oredlighet mot borgenär (Brottsbalken 9 kap 1 och 8 §§ samt 11 kap 1§). Vad gäller skatteskulden så skulle man slutligen eventuellt kunna hävda att kollegan ska vara personligt ansvarig för denna med stöd av Skatteförfarandelagen 59 kap 12§ och därmed solidariskt ansvarig tillsammans med din fru enligt Skuldebrevslagen 2§. Ni kan då kräva kollegan på hälften av skatteskulden. Bestämmelsen tar egentligen sikte på aktiebolagets egna skatteskulder så bestämmelsen är inte direkt tillämplig och det är inte säkert att en domstol skulle göra den tolkningen.

Vad gäller borgensåtagandet så är i princip alla borgensavtal idag utformade så att borgensmännen åtar sig skulden så som sin egen, så kallad proprieborgen. Om din fru tecknat en proprieborgen så innebär det att borgenären kan kräva vem som helst av borgensmännen eller huvudgäldenären på hela skulden. Borgensmännen kan sedan rikta regresskrav mot varandra och mot huvudgäldenären. Det här regleras främst i avtalet så utan att se det så kan jag inte svara på vad som gäller i ert fall. Jag är inte heller helt säker på om du menar att det är kollegan personligen som har tecknat borgen tillsammans med din fru eller om det var hans aktiebolag som gjorde det och jag är inte heller säker på om det var aktiebolaget eller kollegan som betalade skulden. Om det var aktiebolaget som tecknade borgensåtagandet och betalade skulden så kan inte kollegan kräva er på pengar. Aktiebolaget och kollegan är två olika personer och eftersom aktiebolaget gått i konkurs är de som möjligtvis skulle kunna kräva er på pengar i så fall bolagets konkursbo (KonkL 3 kap 1§). Kravet skulle i så fall vara på halva skuldens belopp om inget annat avtalats. Eftersom jag inte har mer omständigheter och inte vet vem som var borgensman, vem som betalat och vilken grund kollegan har för sitt krav så är det dock svårt att svara på din fråga.

Tyvärr kan jag inte ge dig bättre svar än så här utan fler omständigheter. Som du märker så är det onekligen ganska krångliga frågeställningar och jag råder dig därför att anlita juridisk expertis så att frågorna blir ordentligt utredda! Se vidare här http://www.nordialaw.com/sv/verksamhetsomraden/tvistl%C3%B6sning

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare