FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/12/2014

Personligt ansvar för aktiebolags skulder

Hej,mitt AB har en hyresskuld, hyran har varit utställd på AB nu vill hyresvärden kräva mig personligen på skulden har hon rätt att göra detta? Hon har inte hållit det hon lovat då jag skulle hyra in mig. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Som huvudregel har du som aktieägare inget personligt ansvar för aktiebolagets skulder (1 kap. 3 § aktiebolagslagen). Emellertid finns flera undantag. Ett undantag avser den situationen då en aktieägare med vetskap om att bolaget är skyldigt att träda i likvidation, deltar i beslut om att fortsätta bolagets verksamhet (1 kap. 3 § 2 st. och 25 kap. 19 §). I ett sådant läge svarar aktieägaren solidariskt för vissa av bolagets förpliktelser.

Ett annat undantag från huvudregeln är en aktieägares eventuella skadeståndsskyldighet, enligt 29 kap., som orsakats av att aktieägaren vållat bolagets fordringsägare skada genom att överträda aktiebolagslagen, årsredovisningslagen eller bolagsordningen.

Ytterligare ett undantag handlar om ansvarsgenombrott. I rättspraxis har utvecklats en ansvarsform för aktieägare att personligen stå för bolagets eventuella skulder. Ansvarsgenombrott kan aktualiseras om det inte funnits något affärsmässigt syfte med bolagets verksamhet, om bolaget är underkapitaliserat och om bolaget inte varit självständigt i förhållande till ägarna.

Avslutningsvis så ska aktieägare inte svara för aktiebolagets skulder, såvida inte ovanstående undantag är tillämpliga. Förmodligen kan hyresvärden inte kräva dig på skulden, men det beror på hur din och bolagets situation ser ut.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare