Pengar utgör inte samboegendom

Hej!

Vi har inte skrivit på någon samboavtal innan vi flyttade ihop feb förra året, men vi har varit tillsammans i 5-år.

Vi pratade med varandra innan vi flyttade ihop den feb 2016 att de pengar vi hade innan flytten äger vi själva (inget skriftligt).

Sedan flytten ihop har han (sambon) tjänat in bonusar och även skrivit under ett avtal med ägarna och företagsledningen om han (sambo) uppnår den vinsten som ägarna och ledningen kräver inom en viss tidsperiod inbringar det tio miljoner extra för honom (sambon).

Min fråga är:

Har jag rätt till en del av pengarna på

10miljoner kr och avtalet skrevs under vår tid ihop som sambons.

Vi har idag bestämt att gå skilda håll och detta bestämde vi tillsammans den 14/10-17.

Mvh Maria

Lawline svarar

Hej,

för att besvara din fråga vänder vi oss till sambolagen (SamboL), se här.

Det som utgör samboegendom och det som alltså eventuellt kan delas mellan två sambos är den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget som förvärvats för gemensam användning. 3 § SamboL

Pengar, bonusar och annat som inte klassas som bohag är således inte samboegendom och ska inte vara med i en eventuell bodelning.

Du har alltså inte rätt till en del av hans pengar.

MVH

Zinar BudakRådgivare