FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt26/04/2016

Pengar låsta på PayPal

Jag har pengar låsta på paypal och pkr.

För att få ut dessa krävs att jag identifierar genom att fota mitt id/pass.

Saknar båda och har inte ekonomi till att lösa något av det just nu.

De låsta pengarna är jag i stort behov av och jag har försökt föreslå att jag kan legitimera mig elektroniskt.

Jag får dock blankt nej på det och känslan av att dom inte tror på att e-legitimation är legitimt eller att det ens existerar.

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara godkänt att skicka in ett foto på sitt id som enkelt skulle kunna manipuleras med ex photoshop samtidigt som bank-ID är omöjligt.

Det är fråga om legitimering och så länge det är det man gör så förstår jag inte problematiken.

Kan jag något göra här eller är det bara att ge upp.

Jag är extremt tacksam för hjälp då dessa pengar kan rädda de sista veckorna innan nästa sjuklön i form av mat och toapapper.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Dessvärre finns det inga lagar som reglerar situationen som du beskriver. Företagen är privata aktörer och får utforma sina egna regelverk och föreskrifter. Om de inte accepterar E-legitimation, finns det inte mycket du kan kräva på rättslig väg. Jag råder dig att kontakta deras kundservice och förklara din situation.

Hoppas det ordnar sig!

Med vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare