FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/06/2017

Påverkar ett omhändertagande för fyllecell ansökan om vapenlicens för jakt?

Jag satt i fyllecell för två och ett halvt år sedan.

Kan det göra så att jag inte kan få min vapenlicens för jakt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Tillstånd för vapenlicens för jakt får meddelas till enskilda personer av polisen endast om den enskilda behöver vapnet för ett godtagbart ändamål, 2 kap 4 § Vapenlag, VL, (1996:67), se https://lagen.nu/1996:67. Tillstånd får dock endast meddelas om det skäligen kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas, vilket syftar till att polisen går igenom alla register för att undersöka tillståndssökandens skötsamhet/ misskötsamhet.

Faktum är att även om du hade varit dömd för ett brott så är det inte något absolut hinder mot att du skulle få vapenlicens för jakt. Vi brott så görs en prövning utifrån det enskilda fallet där det bl.a. ska tas hänsyn till hur lång tid som har förflutit sedan brottet. Det är inget brott per se att sitta i fyllecell och därav uppfyller ett sådant omhändertagande inte ett införande i belastningsregistret, 3 § Lag (1998:620) om belastningsregister, se https://lagen.nu/1998:620.

Sammanfattningsvis bör inte det faktum att du hamnat i fyllecell en gång för 2 1/2 år sedan påverka din ansökan om vapenlicens för jakt. Om polisen anser att det är en misskötsamhet som det borde tas hänsyn till så kommer de att göra en utredning, men troligtvis inte eftersom att hamna i fyllecell inte är ett brott utan ett tillsynsansvar som vilar på polis och ordningsvakter.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare