FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/09/2016

Påverkan på beslut hos Migrationsverket

Hej,

Jag väntar på beslut från migrationsverket om att få hämta hit min fru från Erbil Irak.

Min fråga: Om jag nu tex hamnar hos kronofogden pga ej betalda skulder, så som: lån, krediter osv..

Påverkar det beslutsunderlaget hos Migrationsverket för att min fru skall få komma hit?

Mvh,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag antar i mitt svar att grunden för att din fru ska få komma hit och få uppehållstillstånd är anknytningen till dig. För att man ska få uppehållstillstånd genom anhöriginvandring så krävs det att du kan försörja dig själv och din fru samt att du har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen. Detta gäller för tillfälliga uppehållstillstånd vilket är det som beviljas i dagsläget enligt Lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Se lagens 9 § för försörjningskravet.

Om du skulle ha problem med skulder kan det alltså påverka beslutet hos Migrationsverket. Dagens regler på detta område är väldigt nya och det finns inte mycket praxis på ämnet vilket gör bedömningen svår.

Notera dock att detta försörjningskrav gäller om er ansökan om uppehållstillstånd registrerades hos Migrationsverket efter den 20 Juli 2016, vilket är datumet då lagen ovan trädde i kraft. Om er ansökan registrerades före den 20 Juli så krävs det bara att du kan försörja dig själv för att din fru kan få uppehållstillstånd på anhörig-grunden.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare