Påverka annans testamente

Hej!

Min moster och hennes man skrev ett gemensamt testamente att hälften av arvet skulle gå till min morbrors kusiner (som nu är döda) och deras barn. Min morbror är död nu och min moster vill att hela arvet ska gå till hennes släktingar, för hon känner inte igen barnen till makens kusinbarn. Är det möjligt att hon kan skriva ett nytt testamente efter hennes vilja?

Tack på förhand för ert svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Det är inte möjligt för din moster att påverka ett testamente som hennes man har skrivit. Har de skrivit ett inbördes testamente kan hon påverka sina egna åtaganden, men hon kan inte påverka sin bortgångne mans del. Det innebär att hon inte kan ändra testamentet på så sätt att arvet efter hennes man inte längre skulle gå till hans kusinbarn.
Om din moster har tagit över sin mans kvarlåtenskap, vilket är möjligt. Så har hon endast förfoganderätt över denna och inte äganderätt. Det innebär att hon har rätt att nyttja egendomen, men får inte testamentera den. Vid din mosters bortgång ska hennes mans kvarlåtenskap gå till de personer han angivit i sitt testamente samt möjliga arvingar. Detta kan utläsas ur 3:2 Ärvdabalken.

Sammanfattningsvis - Din moster har inte rätt att på något sätt påverka sin mans kvarlåtenskap. Hans del av det inbördes testamentet gäller, i andra hand ska hans kvarlåtenskap gå till sina arvingar om han har några. Hon kan däremot testamentera sin egen egendom

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare