FrågaPROCESSRÄTTVittna03/02/2017

Påtvingat vittnesmål

Hej! Om en närstående har blivit lurad och blivit tillsagd att de är tvunga att vittna mot en, kan det vittnesmål på något sätt tas tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är i princip att det föreligger en absolut vittnesplikt att vittna inför domstol. I enlighet med 36 kap 3 § rättegångsbalken är emellertid närstående undantagna från denna plikt. Beroende på om den närstående har blivit lurad till att vittna av en fristående person eller från domstolen kan utgången bli annorlunda. Om det skulle vara domstolen som lurat den närstående till att vara tvungen av vittna står detta i strid med rättegångsbalkens regler. I vilket fall som helst förstår jag din fråga som att den närstående redan har vittnat. Enligt 30 kap 2 § rättegångsbalken ska domen grundas på allt som förekommit i huvudförhandlingen. Detta innebär att vittnesmålet utgör en del av det bedömningsunderlag som kommer att användas när frågan så småningom ska avgöras. Vittnesmålet kan därför inte återtagas i sin helhet. Däremot kan bevisvärdet i själva vittnesmålet komma att påverkas.

Den främsta anledningen till att närstående inte ska behöva vittna är att det ofta blir fråga om partiska utsagor. En vittnesutsaga från en närstående tenderar många gånger till att tala starkt för eller emot den tilltalades fördel/nackdel. Om vittnesförhöret dessutom, på felaktig väg, tillkommit under tvång är detta definitivt något som kan beaktas i domstolens bevisvärdering. Exakt hur bevisvärderingen kommer ske och vilken betydelse domstolen kommer tillmäta vittnesmålet är dock väldigt svårt att uttala sig om. Detta är något som domstolen får avgöra från fall till fall, baserat på omständigheterna i det specifika fallet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare