FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/05/2014

Påtvingad försäljning av samägd sommarstuga

Hej! Min sambo har en liten sommarstuga som han äger ihop med sina två andra syskon. Skötsel av tomt såsom gräsklippning plöjning av två små åkrar har skötts av min sambo och mig. Vi har nu tröttnat på att vara vaktmästare och undrar om man kan bli utlöst av de andra två eller om det kan säljas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Då syskonen tillsammans äger stugan regleras ägandet av lag om samäganderätt. Lagen ger inte din sambo möjlighet att kräva att syskon köper hans andel av stugan. Att påtvinga någon att köpa skulle vara svårt då kan inte kan förutsätta en möjlighet för alla parter att kunna köpa ut någon. Emellertid kan din sambo, om inte annat avtalats, begära att hela stugans säljs, även syskonens andelar. För att göra detta ska din sambo vända sig till en domstol och ansöka om att lägenheten ska säljas på en offentlig auktion, 6§ lag om samäganderätt. Om syskonen vill ha kvar stugan kan de då antingen ropa in stugan på auktionen. Alternativt att ni innan detta kan förhandla om att syskonen ska köpa ut din sambo om syskonen vill vara säkra på priset.

Lag om samägande hittar du https://lagen.nu/1904:48_s.1

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare