Patientskadeersättning efter nära anhörigs bortgång

Hej... våran mamma gick bort i våras. Löf har godkänt 46000 kr för sveda o värk o begravning. Är det i te lite pengar för ett dödsfall? Är det värt att överklaga ? På vilka grunder ska vi överklaga ? Sjukhuset gjorde ej allt de kunde vilket löf också ansåg. Med vänlig hälsning, Maria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med vill jag beklaga sorgen, det är naturligtvis en väldigt jobbig upplevelse när en anhörig går bort och att försöka reda i juridiken i en sådan situation är allt annat än lätt, jag ska försöka underlätta det för dig.

Patientskadersättningen har ett högsta tak på 200 prisbasbelopp (prisbasbeloppet för 2017 är 44 800 kr) och det avräknas en självrisk på 1/20 prisbasbelopp (2 240 kr för 2017) från det belopp du beräknas få rätt till. När en närstående har dött till följd av skada inom vården kan det berättiga till ersättning för skäliga begravningskostnader och dylikt, ersättning till anhörig för dennes psykiska lidande (sveda och värk) samt förlust av ev. underhåll. Se patientskadelagen 8 § som hänvisar till bl.a. skadeståndslagen 5 kap. 2 § för beräkning av ersättning. Notera också patientskadelagens 9 § som stadgar självrisken.

När man gör beräkningar för ersättning av exempelvis sveda och värk så används normalt schablontabeller, detta kan verka omedmänskligt eller orättvist eftersom att mänskligt lidande självklart inte kan uppskattas i pengar på sådant sätt. Men det är för att det ska kunna finnas möjlighet att göra någon form av ekonomisk uppskattning av en skada. Tabellerna som används är som utgångspunkt Trafikskadenämndens tabeller och du kan hitta dem på deras hemsida här.

Vad en begravning kan kosta varierar naturligtvis och lagen stadgar därför att ersättning ska utgå för vad som anses skäligt. Detta är något som numera är schabloniserat enligt Svensk försäkring, Personskadekommitténs cirkulär 2/2010. Där stadgas vad som ersätts och vilka schablonersättningar som gäller.

När det kommer till psykiskt lidande till följd av nära anhörigs bortgång så brukar den schabloniserade ersättningen ligga på ca 25 000 kronor per närstående (NJA 2000 s. 521). Det är dock inte fråga om ersättning som ska anses täcka upp för vad ett liv är värt, eftersom det är både omöjligt och olämpligt. Ersättningen ska istället till viss del väga upp för det psykiska lidandet som den närstående kan drabbas av efter en närståendes bortgång. Även det är naturligtvis något som i praktiken omöjligen kan uppskattas i pengar, därför tillämpas tabeller.

Huruvida du ska överklaga eller ej är omöjligt för mig att svara på eftersom att jag inte har närmare information om närmare omständigheter kring dödsfallet så som psykiska besvär och kostnader därtill. Personligen tycker jag inte att summan du fått godkänd är oskälig (sett till tabellerna och den praxis som finns). Men du bör ha i åtanke att det är svårt att överklaga om det inte finns bevisning för att ytterligare kostnader behöver täckas. Om du vill kontakta en av våra verksamma jurister så kan du göra det här.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte är du välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare