Påstått förlikningsanbud efter ärendets uppklarande

hej min son som avled förra året ....har fått ett brev ang förlikning som de vill att jag ska skriva på (mamma) det gäller en fyra år gammal dom , där min son blev kidnappad och rånad , som ledde till fängelsestraff för brottslingarna , och min son fick x i skadestånd från brottsofferfonden ...nu vill de att jag ska skriva på ett papper ang förlikning samt återkalla ärendet ......allt känns konstigt och jag vet inte vad det innebär att skriva på ......han har ju fått pengarna för fyra år sedan

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vilka "de" är men det låter som om det är folk som utger sig för att vara en annan part. Ärendet låter avklarat enligt det du sagt om skadestånd och fängelsedomar. Att du ska skriva på papper om "förlikning" och återkalla ärendet ett år efter att din son avlidit och 4 år efter ärendets uppklarande låter högst suspekt. Eftersom ärendet är uppklarat är det inget tal om någon slags förlikning, speciellt då det är ett straffrättsligt mål. Jag rekommenderar att du inte skriver på någonting förrän du antingen kontaktat en advokat eller pratat med någon hos polisen till exempel om vad de försöker få dig att göra i samband med din sons tidigare mål.

Jag hoppas att jag lyckats besvara dina frågor!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare