Påstående om misshandel på blogg

Hej, min sambo har ett ex som anmält honom för misshandel. Detta lades ner då hennes historier inte gick ihop och hon hade inga bevis som kunde styrka hennes påståenden. Nu har vi fått veta att hon går runt till personer här i stan och påstår att min sambo är en kvinnomisshandlare m.m Hon skriver även detta öppet i en blogg som hon har. Kan vi anmäla henne för förtal?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelsen om förtal återfinns i brottsbalken 5 kap. 1 §. Där sägs bl.a. att den som utpekar någon som brottslig i sitt levnadssätt gör sig skyldig till förtal. För brottets fullbordande krävs att en uppgift lämnas till någon utomstående. Det har skett både genom att uppgiften publicerats på bloggen och genom att uppgiften förmedlats muntligen till andra personer. Det förefaller alltså som att personen har gjort sig skyldig till förtal.

Förtal faller under enskilt åtal enligt brottsbalken 5 kap. 5 §. Med det menas att det som huvudregel bara är den som brottet avser som får åtala brottet. Ett enskilt åtal är inte helt enkelt och dessutom förenat med viss ekonomisk risk. Jag råder er därför att ta kontakt med en praktiserande jurist innan ni fattar ett sådant beslut. Gör ni en polisanmälan kan dock åklagaren välja att väcka åtal om så är påkallat från allmän synpunkt. Det vore ur er synvinkel att föredra då åklagaren står för arbete och utredning samt för att staten bär den ekonomiska risken.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare