FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/06/2017

Passkontroller

Hej

Jag undrar vad det är man ser vid en passkontroll. Kollar man bara om det är samma person som på fotot och att passet inte är falskt, eller ser man mer än så, som ens register?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Svaret på frågan utgår från vad det är för typ av passkontroll du syftar på. Vid en vanlig passkontroll på en flygplats görs en ockulär besiktning där tjänstemännen kontrollerar bild och giltighetsdatum. Om passet scannas kan myndigheterna efter sökning se ditt belastningsregister vid inresa till Sverige.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare