FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/07/2013

Partsinsyn för misstänkta

Vi har anmält en kvinna för stöld och det har kommit till vår kännedom att polisen som utreder ärendet har lämnat ut känsligt sms-material till henne ur utredningen. Är det tilllåtet att lämna ut sådana uppgifter till den som är anmäld för brottet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för er fråga.

Den som är part i ett ärende, såsom den misstänkte i undersökningen, har alltid rätt att utfå till ärende hörande handlingar som är allmänna och offentliga. Denna partsinsyn regleras i bland annat i förvaltningslagen 16 § och förvaltningsprocesslagen 43 §. Rätten till partsinsyn för misstänkta till brott fastslås specifikt i rättegångsbalken (RB) 23 kap 18 §, vilket anses vara ett utflöde av principen om rätten till en rättvis rättegång och försvar och Sveriges åtagande till Europakonventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna artikel 6.

Det som tillförts ärendet, utöver allmänna handlingar, utgör även andra handlingar som skriftliga utredningar och uppteckningar. Rätten omfattar också utredningsmaterial som inte utgår skriftligt material såsom muntliga upplysningar, iakttagelser vid syne- och besiktningsförrättningar och föremål. Av denna information torde sms- material utgöra handlingar som den misstänkte har rätt till men viktigt att ha i åtanke är att myndigheter anses ha en viss frihet att avgöra vad som ska tillföra ärendet sakuppgift och därmed omfattas av partsinsynen.

Generellt utgör sekretess inget hinder mot att en part tar del av det som tillförts ärendet enligt offentlighets- och sekretesslagen (OSL) 10 kap 3, dock påtalar samma paragraf att sådant material får dock inte lämnas ut till parten i den utsträckning det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs. Ett exempel på vad som skulle uppfylla rekvisitet för synnerlig vikt är uppgift om vem som gjort en anmälan om sekretessen är nödvändig för att skydda anmälaren från repressalier.  I sådana fall ska myndigheten på annat sätt lämna parten upplysning om vad materialet innehåller i den utsträckning det behövs för att parten ska kunna ta till vara sin rätt och det kan ske utan allvarlig skada för det intresse som sekretessen ska skydda. Detta undantag har dock ett eget undantag såsom reglerat i i OSL 10 kap 3 § 2 stycket vilket anger att rättigheter enligt RB alltid har företräde framför sekretessen.

Detta innebär att sekretessen i detta fall, såtillvida den tillför ärendet sakuppgift av relevans, inte begränsar den misstänktes rätt att få ta del av alla omständigheter som läggs till grund för avgörande av mål eller ärendet.

Lawline RådgivareRådgivare