Parts rätt att åberopa sakkunnig

Hej! Jag är åtalad för misshandel och en del av åklagarens bevisning är ett sakkunnigutlåtande från sjukhuset där en läkare säger att målsägande har fått sina skador genom våld med ett vasst föremål. Finns det möjlighet för mig, att med hjälp av bilderna på målsägarens skador skaffa ett sakkunnigutlåtande där det framgår att skadorna kan ha uppkommit på annat sätt? (givetvis förutsatt att en läkare el liknande faktiskt anser det vara rimligt). Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

En part i en rättegång har rätt att åberopa ytterligare en sakkunnig än den som utsetts av rätten enligt rättegångsbalken kapitel 40 § 19 (https://lagen.nu/1942:740#K40P19S1). Den sakkunnige ska enligt § 7 som huvudregel skriva ett yttrande där skäl och omständigheter kring omdömet är angivna. Vidare ska den sakkunnige höras muntligen i rättegången om part yrkar på det enligt § 8.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare