Partinsyn vid nedlagd förundersökning?

Hej jag har en fråga kring en anmälan. Min vän gjorde en anmälan mot sin kille för misshandel och olaga hot. Nu ångrar hon sig och vill inte att ärendet ska gå till rätten. Vad kan den misstänkte eller anmälda se om målsägande inte någonsin dykt upp på förhöret? Kan misstänkte veta vad hon sagt? Eller vilken info är tillgänglig för den som blivit anmäld. Förundersökningen har blivit nerlagd då hon aldrig ville gå med på något förhör så vad vet den misstänkte i dagsläget kring själva ärendet om den begär ett utdrag från domstol?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Först och främst bör det nämnas att det inte finns någon generell rätt att dra tillbaka en polisanmälan som redan gjorts. Rättegångsbalken (RB) 20 kap. 6 § stadgar att "åklagare skall, om ej annat är stadgat, tala å brott, som hör under allmänt åtal.". Med detta förstås att åklagaren har en plikt att väcka åtal om vederbörande anser att tillräcklig bevisning föreligger, oavsett anmälarens inställning.

Angående din huvudfråga. Under pågående förundersökningar har den som är misstänkt för ett brott en rätt till partsinsyn, enligt RB 23 kap. 18 §. Den misstänkte har då rätt att ta del att ta del av det som förekommit i utredningen, inklusive anmälan som gjorts mot honom eller henne. Partsinsynen sträcker sig dock inte till nedlagda förundersökningar, eftersom det i detta skede inte längre kvarstår några misstankar.

Med detta sagt kan uppgiften i ditt fall alltså endast begäras ut med stöd av offentlighetsprincipen. Nedlagda förundersökningar kan omfattas av sekretess, dels till skydd för en framtida återupptagen förundersökning (offentlighets- och sekretesslagen, OSL, 18 kap. 1 §), dels till skydd för enskild (OSL 35 kap. 1 §), varav sekretessen till skydd för enskild är starkare. Därtill kan polisanmälan omfattas av sekretess mot den anmälde, men endast om det kan antas att fara uppkommer för att någon utsätts för våld eller lider annat allvarligt men om uppgiften röjs, OSL 35 kap. 2 §.

Notera att nedlagda förundersökningar kan tas upp igen, om ny bevisning framkommer.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare