FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende31/07/2017

Parkeringsplats uppsägningstid

Jag hyr en parkeringsplats hos ett kommunalt bostadsbolag där jag inte är hyresgäst. De tillämpar en uppsägningstid på 3 månader av parkeringsplatserna, har de rätt att ha denna långa uppsägningstid för enbart en parkeringsplats då jag inte hyr lägenhet hos dem?

MVH Irene

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Hyra av parkeringsplatser utomhus är närmast att betrakta som lägenhetsarrende, enligt 8 kap 1 § jordabalken (JB). Avtalsfriheten gäller är här till stor del vilket innebär att uppsägningstiden regleras i kontraktet mellan parterna. Om uppsägningstiden inte är reglerad i avtalet gäller den angivna tiden som stadgas i 8 kap 4 § JB. Bestämmelsen innebär att ett arrendeavtal enbart kan sägas upp till och med fardagen (14 mars) varje år, förutsatt att uppsägningen då sker minst 6 månader innan det datumet.

I ditt fall bör således en uppsägningstid på 3 månader möjlig, beroende på vad avtalet mellan er säger.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skriva i kommentarsfältet så kan jag försöka förklara ytterligare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare