Parkeringsförbud även om det inte är skyltat?

Hej, Jag har parkerad min bil på Djurgårdsbrunnvägen i Stockholm och fick en kontrollavgift för parkering på parkeringsförbud. Jag har inte parkerad direkt på vägen utan på sidan, där jag hindrade inte eller störde andra och där ingen fara uppstådd. Jag körde tillbaka ungefär 600-700m för att kolla om det fanns något skylt, spelade in video längst vägen och det definitivt fanns ingen parkeringsförbud. Min fråga är om jag har rätt att parkera om det finns inga skyltar och i så fall har jag nån chans att vinna mot parkeringsbolag?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I trafikförordningen finns generella bestämmelser om hur man får stanna eller parkera, dessa anges inte med skylt, dessa regler ska man kunna ändå. Detta innebär alltså att du inte nödvändigtvis har rätt att parkera enbart på grund av den anledningen att det inte finns några skyltar som förbjuder detta. Skulle det emellertid visa sig att du inte brutit mot någon generell bestämmelse, har du givetvis chans att vinna mot parkeringsbolaget. Eftersom att jag inte vet exakt hur det såg ut där du parkerade är det svårt för mig att göra en bedömning. Jag skulle emellertid råda dig att kika här för information kring generella parkeringsbestämmelser i Stockholm.

Om du skulle vilja överklaga, se här.

Trafikförordningen återfinns här!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare