Parkeringsböter

Hej!

Fått en kontrollavgift då jag parkerade på en plats med skylten "P-skiva 4 timmar 07 - 22 övrig tid avgift".

Kom dit 21.00 och skulle stå över natten, betalde därför avgift för 24 timmar direkt och la aldrig upp någon P-skiva, jag hade ju ändå betalt.

Överklagade och fick svaret "det är ett villkor att man vid uppställning på denna plats har P-skiva då parkeringsbristen är begränsad 07 - 22. Kontrollavgift utfärdad 21.00 då gäller inte löst avgift"

Några tips eller bara betala och se glad ut?

Enligt deras tänk blir det ju hursom omöjligt att parkera 24 timmar, hade jag satt P-skiva på 21.00 hade ju tiden ändå varit utgången när jag hämtade bilen dagen efter.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra. Ur din fråga förstår jag det som att anledningen till att parkeringen inte är avgiftsbelagd 24-timmar är att just den parkeringen är välanvänd och de vill att fler ska ha möjlighet att bruka den, därav en begränsning på 4 timmar med p-skiva. Av denna anledning är det inte möjligt att betala för parkeringen kl. 7-22, utan enbart använda p-skiva. De vill som du säger undvika att man står där i 24 h. Det är dock olyckligt att det går att betala för parkeringen trots att en sådan avlagd avgift inte är giltig. Detta skulle du kunna påpeka hos parkeringsbolaget, dock tror jag inte att du kommer ha någon större framgång med invändningen, men det kan vara värt ett försök.

Du har möjlighet att ta ärendet till tingsrätten men i längden blir det troligtvis billigast och minst tidskrävande är att helt enkelt betala p-boten och gå vidare.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare