Parkeringsbot – antal minuter innan utfärdad bot

Hej! Blev bötfälld för parkering utan p-skiva i kristianstad kommun av q-park. Starttiden var 16.24 och sluttid 16.30. Stämmer dessa antal minuter för har hört via kompisar att det är 7 minuter man har på/eller som övertid?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga

Det finns inga regler om hur länge en parkeringsvakt ska vänta innan en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgift utfärdas, så kallade p-böter. I princip behöver inte parkeringsvakten vänta med att skriva en p-bot då det inte finns någon viss tid som ett fordon får vara uppställt i strid med skyltade villkor.

Parkeringsvakten bör dock förvissa sig om att det inte sker in- eller utlastning eller att personen som äger bilen inte enbart försöker köpa en biljett för att på ett giltigt sätt parkera sitt fordon.

Av praktiska skäl är rutinerna för parkeringsvakterna ändå att för det mesta vänta några minuter innan några p-böter skrivs. Anledningen till detta är att ett fordon naturligtvis inte är felparkerat under den tiden det tar att köpa biljett. Det är också tillåtet att stanna för lastning trots parkeringsförbud.

På platser med stannandeförbud eller platser där stannande bara är tillåtet för av och påstigning väntas i regel ingen tid innan en p-bot utfärdas. Handikapplatser, övergångsställen, bussfiler och liknande platser ska alltså vara helt fredade även från korta ärenden.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare